STANDARDY SUPERWIZJI W SYSTEMIE POLSKIEJ LICENCJI TERAPEUTY BEHAWIORALNEGO

I.CELE SUPERWIZJI

Superwizja jest formą doradztwa metodycznego. Polega na uczeniu i wspieraniu KTB i TB w drodze rozwoju zawodowego w zakresie SAZ, rozwijaniu umiejętności terapeutycznych oraz wspieraniu ich w świadczeniu wysokiej jakości usług klientom. 

 

II.FORMY I CZĘSTOTLIWOŚĆ SUPERWIZJI

  1. Superwizje mogą odbywać się w formach:

a. obserwacji i analizy zajęć osoby superwizowanej z klientem przez superwizora 

   - bezpośredniej (superwizor obecny podczas zajęć z klientem) 

   - zdalnej synchronicznej (superwizor ogląda pracę z klientem podczas połączenia zdalnego) 

   - zdalnej asynchronicznej (superwizor ogląda filmy z pracy z klientem)

b.rozmowy na tematy związane z terapią behawioralną lub analizą zachowania

c.analizy dokumentacji

2. Superwizje mogą odbywać się w formie indywidualnej lub grupowej. 

3. Przynajmniej 50 % czasu superwizji odbywa się w formie czynnej pracy superwizanta z klientem

4. Minimalna częstotliwość superwizji powinna wynosić jedno spotkanie na 3 miesiące (wyłączeniu podlega okres wakacyjny). 

 5 Forma czynna pracy superwizanta  obejmuje:

  1. pracę bezpośrednią z klientem
  2. pracę nad dokumentacją (przygotowywanie programów, analizowanie programów i danych).

 

III.PRZEDMIOT SUPERWIZJI

1. Efektywna superwizja zawiera: 

  1. tworzenie i przedstawianie superwizantowi oczekiwań dotyczących jego działań zawodowych 

  2. prowadzenie behawioralnego treningu umiejętności 
  3. modelowanie zawodowych i etycznych zachowań
  4. rozwijanie umiejętności związanych z planowaniem i wdrażaniem interwencji oraz monitorowaniem jej przebiegu
  5. obserwowanie zajęć superwizanta z klientem i przekazywanie informacji zwrotnych
  6. monitorowanie umiejętności superwizanta   
  7. analizowanie dokumentacji terapeutycznej prowadzonej przez superwizanta
  8. ewaluację efektów superwizji
  9. analizę publikacji dotyczących stosowanej analizy zachowania

 

IV SUPERWIZOR MA MOŻLIWOŚĆ:

  1. wyboru zalecanych technik i form dokumentacji przebiegu procesu terapeutycznego

  2. zaproponowania drugiego ewaluującego
  3. zasugerowania superwizji prowadzonej przez innego superwizora w ramach tej samej puli godzin.

 

V SUPERWIZOR MA OBOWIĄZEK:

  1. stałego rozwoju zawodowego

  2. przestrzegania zapisów zawartych w dokumentach:  Regulamin PLTB, Kodeks etyczny i Standardy superwizji

  3. ustalenia warunków współpracy z superwizantem (optymalnie w formie pisemnej)
  4. prowadzenia ewidencji godzin zrealizowanych superwizji
  5. planując superwizje uwzględniać kontekst i formy pracy osoby superwizowanej (np. nie może od nauczyciela, który pracuje w klasie, oczekiwać „zorganizowania” sobie pracy indywidualnej na cele superwizji)
  6. uwzględniać podczas superwizji wszystkie obszary do pracy istotne z perspektywy klientów osoby superwizowanej (np. umiejętności komunikacyjne, społeczne, zachowania trudne itp)
  7. przygotowania KTB do ewaluacji pod kątem wszystkich ocenianych podczas ewaluacji umiejętności, uwzględniając specyfikę jego środowiska pracy 
  8. dbania o ciągłość prowadzonej superwizji i dążenia do realizacji pełnego wymiaru wymaganych godzin

 

VI Nieprzestrzeganie przez superwizora opisanych standardów superwizji może zostać zgłoszone do Komisji Etycznej przez superwizanta.

VII Pozostałe kwestie związane z superwizjami są opisane w  Regulaminie PLTB.